Blog

Bank aan Huis oplichting

  • Een oplichter belt u en doet zich voor als iemand van uw bank. Het telefoonnummer waarmee de oplichter u belt, kan het echte nummer van uw bank zijn, maar is het niet. Dit wordt bankspoofing genoemd. De nep-bankmedewerker maakt u eerst bang met een smoes door bijvoorbeeld te zeggen dat er een verdachte grote betaling vanaf uw bankrekening is gedaan, dat uw computer niet meer veilig is of dat uw betaalpas of inlogapparaatje vervangen moet worden.
  • Daarna maakt de nep-bankmedewerker u wijs dat iemand van de bank bij u thuis moet langskomen om de problemen op te lossen of om uw betaalpas of inlogapparaat op te halen. U kunt niet zelf naar een bankkantoor komen, zogenaamd vanwege corona of om een andere reden.
  • Tenslotte komt er inderdaad een nep-bankmedewerker bij u aan huis om zogenaamd samen met u uw bankrekening te beveiligen of om uw betaalpas of inlogapparaatje en uw pincode op te halen. De oplichter aan de voordeur kan zich onder anderen voordoen als een zorgcoach, seniorencoach of koerier van de bank.
  • Soms vraagt de oplichter dat u uw pincode via een website zelf wijzigt. De oplichter vraagt ook vaak dat u eerst zelf uw bankpas doorknipt. Ook dit zal uw bank nooit van u vragen. In werkelijkheid kunnen de oplichters uw bankrekening leegroven. Dit doen ze via een meegebrachte computer, op uw eigen computer of met uw betaalpas of inlogapparaatje en pincode.

Wat kunt u zelf doen?

  • Wanneer uw bank u ongevraagd en onverwacht belt en u snel actie moet ondernemen (bijvoorbeeld om uw geld veilig te stellen), vraag dan naar de naam en het personeelsnummer van de medewerker. Hang op zodra u de naam en het personeelsnummer heeft genoteerd. Laat u niet wijsmaken dat het een zeer dringende noodsituatie zou zijn. Bel daarna uw bank zelf terug via een openbaar, officieel telefoonnummer dat u zelf heeft opgezocht, bijvoorbeeld via de website van uw bank, internetbankieren, in de mobiele app van uw bank of op een bankafschrift.
  • Bel uw bank nooit terug op een telefoonnummer dat u heeft ontvangen via sms, WhatsApp, e-mail of dat eerder aan de telefoon aan u is doorgegeven. De beller kan een oplichter zijn geweest en een tekstbericht kan vervalst zijn.
  • Wanneer een oplichter u belt, kan het lijken alsof dat gebeurt vanaf het officiĆ«le telefoonnummer van uw bank. Wanneer u zelf het officiĆ«le telefoonnummer van uw bank belt, dan krijgt u gelukkig altijd uw echte bank aan de lijn.

Sommige banken bieden wel degelijk de mogelijkheid om u thuis te helpen met uw bankzaken, bijvoorbeeld omdat u slecht ter been bent. Daar moet u dan zelf uw bank voor bellen en u moet daar zelf om vragen. Uw bank zal u nooit ongevraagd en onverwacht bellen om u dat zomaar aan te bieden.

Stel hier uw vraag?
Scan de code